Inloggen

Auto op de zaak of privé?

Of het voordelig is om als DGA jouw eigen auto zakelijk te rijden hangt af van veel factoren. Wanneer is het voordelig om een auto zakelijk te rijden en wanneer is dit juist niet het geval?

Zakelijke of privé rijden

De vraag is of je de auto privé wilt gaan gebruiken. Als je de auto niet privé gebruikt, of minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan is er geen sprake van bijtelling en is zakelijk rijden voordeliger. Als je wel privé wilt gaan rijden, dan ligt het er vooral aan wat voor type auto je wilt gaan rijden. De waarde van de auto vormt de basis voor de berekening of het voordelig is om de auto zakelijk te rijden. Verder is het van belang hoeveel kilometers je jaarlijks zakelijk en privé denkt te gaan rijden. Tot slot kijk je nog naar de kosten die je verwacht te gaan maken. Denk aan de volgende kosten:

  • Aanschafprijs van de auto (nieuw, tweedehands, privé inbreng, operational vs financial lease)
  • De verwachte benzinekosten
  • De verwachte onderhoudskosten
  • De verwachte parkeerkosten en overige kosten
  • De motorrijtuigenbelasting
  • De autoverzekering

Op basis van deze gegevens kun je bepalen wat verstandig is. Uit die berekening zijn er eigenlijk twee conclusies mogelijk:

  • De auto zakelijk rijden is wel voordelig (je kiest voor zakelijk rijden). Je kan de werkelijke autokosten opgeven. Er geldt dan een bijtelling voor de auto.
  • De auto zakelijk rijden is niet voordelig (je kiest voor privé rijden). Je kan géén werkelijke autokosten opgeven. Wel is er een mogelijkheid tot kostenvergoeding.

De auto zakelijk rijden

Als je ervoor kiest om de auto zakelijk te rijden, dan kan je de bovengenoemde autokosten in de boekhouding opgeven. Extra kosten zorgen voor minder winst en daarmee voor minder te betalen vennootschapsbelasting. Je krijgt te maken met een bijtelling. Dit wordt verwerkt via jouw salaris. De bijtelling houdt kort gezegd in dat je minder salaris krijgt overgemaakt en meer loonbelasting betaalt. De bijtelling verschilt per soort auto en werkt als volgt:

  • Je moet jaarlijks 22% van de nieuwwaarde van de auto bij het salaris tellen en daarover loonbelasting betalen als er sprake is van een auto met CO₂-uitstoot.
  • Je moet jaarlijks 8% (2021: 12%) van de nieuwwaarde van de auto bij het salaris tellen en daarover loonbelasting betalen als er sprake is van een auto zonder CO₂-uitstoot. Het lage tarief geldt tot € 50.000 (2021: € 45.000). Over het merendeel geldt het tarief van 22%.
  • Je moet jaarlijks 35% van de economische waarde van de auto bij het salaris tellen en daarover loonbelasting betalen als er sprake is van een auto die ouder is dan 15 jaar. 

Vervolgens wordt deze bijtelling in twaalf stukjes geknipt (twaalf loonstroken) en verwerkt in de loonstrook. Als je de auto gedurende het jaar aanschaft, gaat dit in vanaf de dag dat je de auto gaat rijden.

  • Belangrijke aspecten bij het zakelijk rijden van de auto: De belastingdruk over de bijtelling zal gemiddeld genomen 50% zijn (het werkelijke percentage hangt natuurlijk af van het salaris en kan oplopen tot bijna 59%);
  • Voor bepaalde auto’s gelden nog ‘oude’ bijtellingspercentages waardoor deze kunnen afwijken van de bovengenoemde tarieven. Deze afwijkende percentages vervallen na 5 jaar. 
  • Het is vaak voordeliger als er weinig zakelijke kilometers worden gereden. 
  • Het leidt tot extra boekhouding: alle zakelijke kosten moeten worden opgenomen in de administratie.

 

 

De auto privé rijden

Als je ervoor kiest om de auto privé te rijden, dan krijg je de mogelijkheid om € 0,19 per zakelijk gereden kilometer op te geven als zakelijke kosten. De daadwerkelijke kosten zullen in vrijwel elk geval hoger zijn, echter is dit gemaximeerd tot € 0,19 per kilometer. Je moet hiervoor een kilometerregistratie bij te houden. Daarmee kan je kosten opgeven in de bv en dit bedrag mag je vanuit de bv aan jezelf uitkeren. Je betaalt hier geen loonbelasting over. 

Een aantal belangrijke aspecten bij het privé rijden van de auto:

  • Het is vaak voordeliger is bij relatief dure auto’s waarbij een hoge bijtelling geldt.
  • Het is vaak voordeliger als er veel zakelijke kilometers worden gereden. Je kan de privé autokosten ook zakelijk opvoeren. Er geldt hier geen limiet. 
  • Je moet kilometers bijhouden in een apart bestand.

Omzetbelasting (btw)

Naast de bijtelling in de loonheffing, kan je ook te maken krijgen met bijtelling voor de omzetbelasting. In grote lijnen werkt het als volgt:

  • De btw op autokosten terugvragen (zakelijk rijden). Je kan dan alle btw op  autokosten verrekenen (benzine, onderhoud en commerciële parkeerplekken). Er geldt dan een bijtelling voor de auto. Dit bedrag moet je terugbetalen aan de Belastingdienst. Deze bijtelling bereken je naar rato van het daadwerkelijke zakelijke gebruik. In de praktijk wordt dit niet vaak toegepast vanwege  de administratieve rompslomp. Er gelden vaste percentages van 1,5% of 2,7% van de nieuwwaarde van de auto. Het hogere tarief geldt alleen als er ook btw wordt teruggevraagd bij de aanschaf van de auto. Na 5 jaar vervalt dit tarief naar het lage tarief. Indien er géén btw wordt teruggevraagd bij de aanschaf (of dit helemaal niet van toepassing is) dan geldt altijd het lage tarief.
  • De btw op autokosten niet terugvragen. Je kunt er ook voor kiezen om geen btw te verrekenen en in dat geval betaal je ook geen bijtelling.

Conclusie

Er gelden behoorlijk wat regels omtrent de auto. Indien je wilt weten welke van de twee opties het voordeligst is, dan raden wij je aan om contact op te nemen met jouw adviseur. 

 

 

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.