Goederen leveren binnen de EU – dit zijn de nieuwe btw regels

Insights

juni 22, 2021

Goederen leveren binnen de EU – dit zijn de nieuwe btw regels

Per 1 juli 2021 verandert er een hoop voor ondernemers die over de grens maar binnen de EU goederen leveren aan particulieren (of aan ondernemers zonder btw-nummer). Heb je bijvoorbeeld een webshop in sieraden, keramiek of kleding? Wat je ook verkoopt, houd er dan rekening mee dat er vanaf 1 juli andere regels gelden voor het aangeven van de btw.

Huidige situatie

Op dit moment is een ‘afstandsverkoop’, oftewel een verkoop aan een buitenlandse particulier of organisatie die niet btw-plichtig is, in de hoofdregel belast in Nederland. Maar ieder EU-land heeft een eigen drempelbedrag waar je rekening mee moet houden. Kom je boven deze drempel uit, dan is de levering belast in het land van jouw klant. Jij zult je dan moeten aanmelden als ondernemer voor de plaatselijke omzetbelasting. Best ingewikkeld en het kan je flink wat extra administratie opleveren!

Nieuwe situatie per 1 juli

Per 1 juli vervallen deze drempelbedragen voor afstandsverkopen en zijn de goederen in de hoofdregel altijd belast in het land van de ontvanger. Dit betekent voor jou als ondernemer dat je de btw dus moet aangeven in dat land. Hier zit wel een uitzondering op voor kleine ondernemers. Lever je op jaarbasis voor minder dan € 10.000 aan goederen naar klanten in andere EU-landen? Dan mag je ervoor kiezen om nog steeds Nederlandse btw in rekening te brengen en Nederlandse btw-aangifte te doen.

One-Stop-Shop (OSS)

Lever jij nou goederen aan klanten in veel verschillende EU-landen en zie je het niet zitten om in elk land apart btw-aangifte te doen? Dan kun je ervoor kiezen om je bij de Belastingdienst aan te melden voor het nieuwe éénloketsysteem, oftewel de One-Stop-Shop (OSS). Je geeft dan elk kwartaal het totaalbedrag aan btw over de leveringen aan andere EU-landen door aan de Belastingdienst. Zij regelen dit vervolgens met de andere lidstaten.

Goederen leveren binnen de EU – dit zijn de nieuwe btw regels

Voor de OSS moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Je levert goederen die al in de EU zijn aan een klant in een ander EU-land.
  • Je levert deze rechtstreeks aan klanten die geen btw -aangifte doen. Dit zijn dus alle particulieren én ondernemingen die niet btw-plichtig zijn.
  • Je verzorgt zelf de levering van je producten. Dus, je pakt het zelf in en brengt het naar het postkantoor.
  • Je kunt niet van deze regeling gebruik maken als je margegoederen (bijvoorbeeld tweedehands goederen) of nieuwe vervoersmiddelen levert.

Ook als jij diensten levert aan klanten in andere EU-landen, kun je er per 1 juli 2021 voor kiezen om hier het éénloketsysteem voor te gebruiken. Dit valt, net zoals het leveren van goederen, onder de ‘Unieregeling’.

Komen de goederen die jij levert van buiten de EU? Ook dan moet je per 1 juli 2021 de btw aangeven in het land waarnaar je deze levert. Hiervoor kun je gebruikmaken van de ‘Invoerregeling’ in het éénloketsysteem. Om gebruik te maken van deze regelingen moet je je registreren. Dit doe je via Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Hoe bereid je dit voor

Door het wegvallen van de drempelbedragen kan het zijn dat je nu veel sneller verplicht bent om btw-aangifte te doen in een ander EU-land dan dat je gewend bent. Het is daarom slim om nu alvast in kaart te brengen waar in de EU jouw klanten zich bevinden, hoeveel omzet je in welk land behaalt en welk btw-percentage daar geldt.

Bedenk welke gevolgen dit verder heeft voor jouw product. Moet je misschien prijzen aanpassen voor bepaalde landen? En wil je dat je klanten de prijzen inclusief of juist exclusief btw in de webshop zien staan? Het is voor jouw klant natuurlijk belangrijk dat ze de juiste prijs bij het artikel zien. Check bij de leverancier van het verkoopsysteem dat jij gebruikt wat de mogelijkheden hiervoor zijn.

Denk vooral na of je gebruik wilt maken van de bovenstaande regelingen of dat je kiest voor een btw-registratie en afhandeling in de verschillende EU-landen. Zorg er vervolgens voor dat je voor 1 juli 2021 alles op orde hebt!

Meet up

Heb je interesse of heb je vragen? Maak een afspraak laat ons weten hoe wij jou verder kunnen helpen.