Nieuwe feature: Bankkoppeling

Vanaf vandaag is het mogelijk om een koppeling te maken tussen je zakelijke bankrekening en onze boekhoudtool. Door het inladen van je banktransacties kun je gemakkelijk en snel controleren of jouw administratie helemaal compleet is. Hoe deze koppeling werkt lees je hieronder.

Hoe activeer ik de bankkoppeling?
Als je bent ingelogd in de boekhoudtool vind je onder ‘Boekhouding’ de nieuwe knop ‘Bank’. Door hierop te klikken kom je in het scherm om de bankkoppeling te activeren. In dit scherm zul je voortaan ook alle ingeladen banktransacties vinden.

Nieuwe feature: bankkoppeling

Wil je de koppeling weer deactiveren? Dit kun je doen onder 'Bank’ en ‘Instellingen’. 

Account aanmaken bij Ponto (by Isabel Group)
Voor het gebruik van de bankkoppeling werken wij samen met Ponto. Ponto is onderdeel van de Isabel Group. Heb je al een Ponto-account? Dan kun je hiermee inloggen om de koppeling te maken. Heb je nog geen Ponto-account? Je kunt deze aanmaken door de stappen te volgen op de website. Vergeet niet om binnen 72 uur jouw Ponto-account te activeren! Je ontvangt hiervoor een e-mail.

Inmiddels zitten de meeste Nederlandse banken aangesloten bij Ponto. Hier vind je een actuele lijst.

Hoe werkt de bankkoppeling?
Nadat de koppeling is gemaakt zal het systeem alle banktransacties van de gekoppelde rekening(en) binnenhalen. Telkens als je inlogt wordt er gekeken of er nieuwe transacties zijn; dit wordt dus continu bijgewerkt. Het systeem zal vervolgens zoveel mogelijk banktransacties automatisch matchen aan de administratie. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw boekhouding up-to-date is en alle inkomsten en uitgaven zijn toegevoegd. Op deze manier zullen er zo min mogelijk transacties overblijven om handmatig te verwerken!

Wat doe je met banktransacties die niet automatisch gekoppeld kunnen worden?
Banktransacties die niet automatisch gekoppeld kunnen worden moet je handmatig verwerken op een van de onderstaande manieren:

  • Weet je zeker dat er wel een bijbehorende inkomsten- of uitgavenboeking in de administratie staat, maar kan het systeem deze niet automatisch matchen? Dit betekent dat er niet voldoende (juiste) informatie is om de match te kunnen maken. Je kunt de boeking zoeken via de zoekbalk en handmatig matchen aan de transactie.
  • Staat de inkomsten- of uitgavenboeking nog niet in het systeem? Je kan van de banktransactie gemakkelijk een concept maken met de knop onderin. Dit concept kun je later verwerken met de juiste informatie en toevoegen aan de administratie.
  • Kan de transactie niet gekoppeld worden omdat het bijvoorbeeld een privéopname of betaalde omzetbelasting is? Dan kun je de transactie categoriseren. Klik hiervoor bovenaan op ‘Categoriseer” en kies vervolgens de juiste categorie om de transactie te verwerken.

Wat zijn de kosten voor het gebruik van de bankkoppeling? 
Het koppelen van de eerste bankrekening zit inbegrepen in de jaarfee van Founders. Wil je extra bankrekeningen koppelen, dan wordt er €5 per maand in rekening gebracht, per bankrekening. Je vindt deze kosten elke maand terug op de factuur die je van ons ontvangt. 

Heb je nog andere vragen over het gebruik van de bankkoppeling? Neem dan contact op met je boekhouder of mail Support met al je vragen over ons systeem.